كُتّاب وآراء

دكتور يسرى الشرقاوي يكتب : الاقتصاد الإنتاجي .. شعار المرحلة

“أمل” و “كريمة” و “سهام” .. هذا ليس عنوانا لفيلم مصري .. وليس مدعاة للسخرية،، إنما هو عنوان.. أردت به أن ألتفت نظر الجميع إلى خبر أسعدني .. حاجة في الجول مثلما يقال دائما  الكرة أجوال .. والفكرة الاقتصاد كمان أجوال وأهداف وخطى ثابتة.

حقيقي .. ده واحد من “الأخبار الحلوة” .. ده خبر المفروض “التوك شو” تسيب الهراء وتشتغل عليه .. ده خبر المفروض يوصل لكل “مستثمري العالم” اللي عاوزين يستثمرون في مصر .. دي الأخبار اللي تفتح النفس وتحسسنا أنه مهما كان اليوم صعب بس ما زال فيه أمل في بكره.

المستثمر والخبر اللي يلاقيه جاي عن القطاع الخاص في الصناعة والزراعة بيديني أمل حقيقي مش أمل وهمي أو أي أمل كداب  الاستثمارات الأخرى مطلوبة في العقارات والتنمية العمرانية آه طبعا لكن حالة التوازن لصناعة اقتصاد حقيقي هي هنا ..  ده ١٥ ألف فدان في الفرافرة وسيوة ودي مرحلة أولى .. ده استثمار قطاع خاص مصري .. أهم من البلوجر والتوك شو والفانز و الريلز ،، والمساخيط اللي سخطوا حياتنا الاقتصادية .. ده خبر المفروض الإعلامي الذكي يستخدمه في صناعة أيدولوجية وغيرة وجذب لكل مستثمري الداخل والخارج ،، لما نزرع ونصنع ونصدر نحقق “حياة كريمة” حقيقية ومستدامة .. بين البحث عن “أمل” مفقود .. وتعريف “كريمة”.. نستطيع بقليل من الترتيب للأوراق أن نبني “أميل لحياة كريمة مستدامة قادمة من الإنتاج”.. ليه فيها كلام الحياة لا تتوقف إلا عندما يخطئ الرماة توجيه سهامهم ينطفئ الأمل وتتبعثر الكرامة وتشرد السهام وعندما تعود البوصلة والتركيز فستتحقق “الأماني” المرجوة .. ونصل إلى حياة جميلة بين كل من “أمل” و “كريمة” و “سهام” !!

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى